|

Oslo tredagers gjorde det umulige mulig

Det var mye rigging og og ned i gaterittet rundt Akershus festing. Mange kilometer gjerder og sperrebånd ble brukt. Foto: Ingrid B. Helljesen

De sa det ikke var mulig. Derfor gjorde vi det.

Mange i sykkel-Norge mente det er umulig å arrangere store landeveisritt i Oslo. Forrige helg IF Frøy at det ikke stemmer. Tvert imot lar deg seg gjøre å skape fantastiske ritt i hovedstaden.

Sykkelritt med Oslo Rådhus som bakgrunn er ikke hverdagskost. I rittbilen Petter Farstadvoll, som gjorde denne viktige jobben både under gaterittet og fellesstarten. Foto: Ingrid B. Helljesen

IF Frøy tok det som en tillitserklæring da Norges Cykleforbund i fjor spurte om vi kunne bidra med å arrangere Norgescup på landevei. Listen over villige arrangører var blitt skremmende kort. Dessuten var det lenge siden det var blitt arrangert Norgescup på landevei i Region Øst – som omfatter Oslo, Akershus og Østfold.

Vi sa ja, og bestemte fort at dette burde gjøres i Oslo, selv om det krevde ekstremt mye ekstra planlegging før rittet og mye ekstra jobbing under og etter. Vi slo også til da muligheten for at gaterittet kunne ble norsk mesterskap.

Da er det hyggelig at Oslo tredagers ble det vi uten blygsel kan kalle en kjempesuksess.

Tilbakemeldingene har vært unisont positive, og oppfordringene om å gjenta dette i årene fremover mange, fra sykkelpresident og landslagssjef til utøvere, ledere og sykkelfans.

IF Frøy kan være stolte av det vi fikk til. Vi har markert oss solid som rittarrangør i sykkel-Norge på landeveien, som vi har vært i terrenget i mange år.

Frøy var representert også med syklister. Her en blid gjeng før gaterittet. Foto: Samir Tawfiq

Det er lagt ned en stor innsats av mange for å få dette til. Å arrangere tre ritt på tre forskjellige steder i løpet av tre dager er krevende logistikkmessig. Fra vi var ferdig med nedrigging av gaterittet i sentrum til første start i fellesstarten i Maridalen var det bare 12 timer.

Takk til alle som stilte opp og gjorde en kjempejobb som riggere, vakter, sjåfører og kioskmedarbeidere. Noen bør likevel nevnes spesielt, som Espen Hillmann, med kjempeinnsats i planlegging og gjennomføring og Sidsel Grøndalen, som hadde ansvar for påmelding og startnummer. Under rittet hadde Hans-Ivar Aalerud et ekstra ansvar for tempoen, mens Jan Sølve Borlaug og Morten Riis Andersen hadde ansvar for rigging av arena og flere kilometer gjerder og sperrebånd under gaterittet. Terje Hullstein, Arne Hanssen og Pål Olsen bidra også helt avgjørende både i temporittet, gaterittet og fellesstarten. Petter Farstadvoll var dyktig sjåfør både lørdag og søndag. Pål Gulliksen tok seg av kommisærene. Elisabeth Longva Berger sørget for å få stablet en kiosk på plass søndag.

Dyktige kommisærer bidro til gode arrangementer. IF Frøy takker for samarbeidet. Foto: Samir Tawfiq.

Nevnes må også den fantastiske gjengen fra Road Safety. De stiller opp som stasjonære vakter, og uten deres hjelp hadde vi ikke fått til dette. Det samme gjelder dyktige kommisærer og NCFs arrangementsmedarbeidere. For ikke vår faste tidtaker Jostein Tofte og like faste speaker Ola Bustad.

Mange mente at byråkratiet i Oslo var umulig å trenge gjennom. Det stemmer at det var mange instanser involvert og mange søknader som måtte skrives. Vi føler imidlertid at bare møtte positive holdninger fra Staten Vegvesen, politiet, Bymiljøetaten, Ruter, Sporveien og Oslo Havn. Takk til alle.

Som Norges største sykkelklubb er vi også den som arrangerer flest ritt. Allerede om knappe 14 dager går vi ikke i en ny hektisk periode 15 fem ritt på 14 dager, før vi kan senke skuldrene. Der trenger vi flere funksjonærer, som om kort tid sender  vi ut en ny påminnelse om å melde seg.

Vi håper på rask og god respons.

Takk til de som sørget for kiosk under fellesstarten.
Den var populær.

Tusen takk for en fantastisk helg. Håper dette er noe dere fortsetter med. Dere kommer til å være med på å løfte sykkel til nye høyder.

Tilbakemelding fra en av deltakerklubbene
Dommerbil, norske flagg og ivrige syklister er klare for NM-ritt under Akershus festning. Foto: Ingrid B. Helljesen.