Styrkeprøven-rapport fra gruppe 4
Her er Styrkeprøven-rapport fra gruppe 4 – skrevet av kaptein Hans Ivar Aalerud.
Vi var 19 ryttere fra gruppe 4 som stilte til start på Lillehammer i et strålende sommervær. Etter en litt kronglet innslusing ved start kom vi av gårde som desidert sist i puljen vår. Etter at tiden var startet på Vingnes startet vi rulla med 14 ryttere og vi gjorde ikke noe annet enn å kjøre forbi gruppe etter gruppe.
Humøret på topp
Etter Mjøsbrua fylte vi på med fire til i rulla slik at vi nå var 18 som kjørte. Humøret var godt og det ble nevnt midtsommer, flott land og at Mjøsa var flott der vi var på vei mot Skreia. Vi hadde stopp på matstasjonen ved Totenvika, og det var bare godord om utvalget i mat som var tilgjengelig. Vi var strukturerte og klarte å komme oss videre før en stor ATEA-gruppe som også var klare til å kjøre videre.
Tekniske problemer
Vi var nå 17 kvinner og menn i rulla herfra og da vi nærmet oss Minnesund var vel gruppa det en kan kalle godt innkjørte. Etter Stensby sykehus hadde vi en stopp på grunn av tekniske problemer. Vi hadde fin flyt gjennom Romerike med litt roligere kjøring gjennom Råholt som vanlig på grunn av trafikk. I tillegg var det stopp for rødt lys i Jessheim.
Frognerbakken var et delmål for flere av oss av forskjellige grunner. Her ble det kjørt pent og rolig oppover, for Kalas sto og langet cola og vaffel. Et lite lyspunkt for de fleste av oss der vi forberedte oss på innspurten.
Kjede-lig
I det vi kom på toppen ble det stopp på grunn av et kjede. Kjedet hadde hoppet av og krøllet seg skikkelig så dette tok litt tid. Da dette var ordnet og vi trillet igjen, vår det stopp igjen på grunn av punktering. Litt dårlig teamarbeid og to slangebytter førte til at dette tok litt tid.
Da vi kom av gårde gikk det greit bortsett fra litt trafikk-kaos i rundkjøringen på Skedsmokorset.
Gruppe 4 hadde fått beskjed om at de måtte henge på fra Olavsgaard og inn på grunn av alle kryss og rundkjøringer og det må jeg si de gjorde også. Rulla gikk fint der det var mulig og en del trafikk forbi Triaden var vi forberedt på, siden vi er såpass kjent i området.
Etter Abildsø skole gikk kapteinene i front for styring av farten inn. Opp Sandstuveien var det noen sammenbitte kjever å se mens vi så frem til toppen hvor tiden skulle stoppes. Årets nedtur var at det ikke var tidtakerutstyr på toppen, så her ble det bremsing ned til Ekeberg. De 14 som var med over toppen kom samlet inn på Ekebergsletta på 6.26.03.
Bra kjøring
Det var bra kjøring av alle sammen, og alle holdt humøret oppe hele veien. Vi brukte 12 minutter på stopp ved teknisk uhell og slikt er ikke noe vi kan gardere oss mot. Nesten halvparten av gruppa var med for første gang og disse hadde heller ikke syklet så langt før.
Rittet ble avsluttet i Ekeberghallen med henting av medalje. De fleste samlet seg ved et bord for å prate seg ned, før vi gikk videre ut i en flott lørdagsettermiddag.