Rittrapport Lillehammer – Oslo 2022
For første gang siden 2017 stilte IF Frøy med lag i lagkonkurransen med opptil 20 ryttere!
De siste årene har mange fra Frøy deltatt, men flere har syklet utenfor lagkonkurransen eller i fellesstartpulja. Gruppe 1 syklet lagtempo i kategorien for 6 ryttere i 2018 og 2019. Det så lenge ut til at det skulle bli akkurat samme i 2022 som sist gang vi syklet fra Lillehammer. Inntil for 2 1/2 uke siden var vi 7 på laget.
Gruppe 1 og 2
Denne våren har det skjedd noe spesielt. Gruppe 2 og gruppe 1 har trent sammen hele våren siden gruppe 2 mangler nye gruppeledere. Vi har forsøkt å variere programmet, og legge forholdene til rette ved å dele opp i grupper etter nivå slik at treningene kunne fungere bra for alle. Vi har fokusert mest på å bli gode på fellesstart og lagtempo, og har trent på rittsimuleringer, lagtempo og bakke. Etterhvert begynte vi å sykle litt lagrulle hvor gruppe 1 og 2 syklet sammen.
Plutselig ble interessen for å delta på Lillehammer – Oslo vekket, og vi ble raskt mer enn 20 interesserte. Etter en del vurderinger fra både rytterne selv og kapteiner så endte vi opp med 20 gode og motiverte syklister med halvparten hver fra henholdsvis gruppe 1 og 2. De siste 2 ukene har vi dermed fokusert på lagrulle på alle treningene.
Lagrulle – utfordringer
Alle som har syklet lagrulle vet at det er vanskeligere å sykle veldig fort enn det først kan virke som. Man må klare å finne roen i laget for å gjøre hverandre gode, sykle som “sirup” med minst mulig hastighetsforskjeller, unngå å skape luker når man veksler i front / bakerst, ikke sykle for fort i bakker, rundkjøringer og vanskelige partier. Det er altså en lang liste vi måtte klare å mestre! Alle var klare over dette på forhånd og på treningene. Vi terpet og snakket mye, men visste at vi fortsatt ikke var helt samkjørte.
Buss opp
Det var fantastisk flott vær da vi møttes på Skullerudstua kl 4:00 lørdag morgen. Vi hadde en 20-personers buss med tilhenger, men det var ikke plass til 20 sykler i tilhengeren! Vi hadde opprinnelig regnet med at vi ble maks 12 personer, men nå hvor vi var 20 trengte vi mer plass. Vi fylte opp min bil med 8 sykler. Kona til undertegnede stilte sporty opp, og kjørte bilen tilbake igjen til Oslo! Kl 4:30 satte vi kurs mot Swix bygget litt nord for Lillehammer.
Rittet
Dessverre hadde Frank blitt skikkelig forkjølet i løpet av natta, så han kunne ikke stille. Vi var dermed 19 glade ryttere på start, og forventet en rolig start siden det sto på styrkeproven.no at tidtakingen ikke startet før etter ca. 10 km på andre siden av Vingnesbrua. Dette ble også gjentatt av speaker på start.
Det kjøres master distanse via Gausdalsvegen til Lillehammer og over Vingnesbrua hvor tidtakermatten ligger.
Vi vurderte å starte lagrulla med en gang, men siden vi alltid har problemer med å starte rolig – det går styggfort selv når vi prøver å sykle sakte – så besluttet vi å låse rulla og bare trille bort for å unngå å slite ut laget unødvendig. Vi tok til og med en tissepause! Det viste seg at det ikke var noen tidtakingsmatter der de sa, så tidtakingen startet lenge før, ikke langt unna startområdet ved Jørstadmoen. Vi så at det var tidakingsutstyr ved Jørstadmoen, men siden vi hadde fått beskjed både skriftlig og muntlig at tidtakingen startet senere, så fortsatte vi å sykle sakte. Hadde vi kun fått muntlig beskjed hadde vi helt sikkert satt fart fra Jørstadmoen.
På strava kan vi se at vi syklet 9 minutter saktere enn Gåping og 10 minutter saktere enn Holmenkollen bort til Lillehammer! Dette kan jo kalles en skandale! Det er bare et turritt, og selv om vi ikke hadde vunnet uansett, så er det flere viktige aspekter ved å ha tidtaking. Hvor fort klarer vi å sykle? Hvilken gjennomsnittsfart klarer laget å holde? Hvor mange klarer å bli med helt til mål på den farten vi setter? Dette er en del av motivasjonen ved å sykle, og også det ryttere tenker på før de melder seg på. Det er helt klart at uansett om vi skal klage eller ikke klage så var dette en stor nedtur!
Endelig startet vi på ordentlig!
Etter et veiarbeidsområde i Lillehammer satte vi fart på rulla. Vi jobbet veldig fokusert og bra på å få til en god rulle. Kanskje ikke perfekt, men vi unngikk å sprenge laget. Etter å ha syklet ned Brøttumbakken i over 70 km/t så fløt rulla bra helt til Moelv.
Vi syklet veldig bra når terrenget var lettkjørt, men merket at det ikke skulle mye til før det ble rykk og napp i laget over bakketopper, gjennom rundkjøringer og i svingete partier. Det ble ropt mye for å holde igjen, men det var ikke tll å unngå at dette tæret på kreftene til laget.
Sidevind
Værmeldinga meldte at det kom til å blåse opp til kraftig sidevind i løpet av formiddagen. Dette kom til å gjøre rittet mye hardere enn ellers. Det blåste etterhvert krafigere og kraftigere rett fra siden på vei over Brumunddal og videre mot Hamar. Sidevinden gjorde at det ble mindre hvile i “nedoverrulla” og ikke særlig mye hvile på halen. Det fortsatte med krevende vindforhold helt inn til mål. Totalt sett var det nok sidevinden som var vår største utfordring, og det som gjorde at mange ble slitne mye tidligere enn ventet.
Vi begynte etterhvert å miste ryttere. Det var ikke til å unngå dessverre. Vi mistet ikke for mange. Til slutt var vi 12 igjen i rulla. Vi ventet da på laget, og prøvde å komme samlet til mål siden vi trodde at tiden ble tatt på 11. rytter i lagkonkurransen. Det viste seg at det var 5. rytter på laget som telte. Uansett så fikk vi tilbake 2 Frøy ryttere da vi ble tatt igjen av Holmenkollen (Anders hadde bare punktert). Vi syklet dermed inn til en 3. plass i lagkonkurransen med 14 ryttere samlet til mål!
Kudos til gruppe 2
Alt i alt så er det imponerende hva vi har fått til! Halvparten av laget var fra gruppe 2, og flere var med for første gang. Det har vært god rekruttering og veldig bra oppmøte på treningene denne våren! Vi håper at det fortsetter, og at mange har lyst til å fortsette å trene med gruppe 1 og 2 fremover, og bli med på ritt!
Sykkelhilsen
Håkon Zahl