Årsberetning terreng ungdom 2016

2016 er tredje året vi har kjørt et eget opplegg for ungdommer 13–18 år . Gruppa har bestått av 40-50 ungdommer. Noen er svært rutinerte syklister som sykler Norgescup og Kalas Cup-cup på høyt nivå og andre er ikke fult så drevne med terrengsykling.

ungdom 3

Vi har totalt fire grupper, der tre av gruppene besto av konkurransesyklistene og den siste gruppen av dem som er mer opptatt av turen og mosjonen enn det å prestere på ritt.

Turgruppa trener fast to ganger i uken gjennom hele sommersesongen, de tre øvrigegruppene har tre faste treninger i uken gjennom sommeren, samt tre økter i uken gjennom hele vintersesongen. På treningene settes det søkelys både på fart, teknikk og styrke, for ikke å snakke om å beholde et godt sosialt miljø hvor man fremmer gode treningsrutiner.

Ungdomsgruppa kan vise til flere bra resultater i år både i Kalas Cup-cup og i NC. Vi har kandidater på topp på sammenlagtlisten i jenter 13 med Oda Laforce og jenter 14 med Helena Nyhus, De to jentene syklet også inn til henholdsvis 2. og 1. plass i sine klasser i Ungdomsbirken, veldig bra.

På guttesiden må vi ta med den fantastiske iveren og treningsgleden som finnes i gutter 13 og oppover, mange flotte ritt med noen pall plasseringer og alltid flere gutter blant de ti-tolv første. Det er bra tatt i betraktning antall startende og det høye nivået.

I tillegg var vi en stor gjeng som også i år var med på NM Rundbane i Svelvik, der vi høstet pallplasser, vi fikk til og med en Norgesmester i Oda Laforce jenter 13 år og Helena Nyhus på en fin fin 2. plass i jenter 14 år.

I år har vi også hatt en gjeng med ungdommer som har prøvd seg på Landeveiscupen, dette er gode arrangementer som en får prøvd seg innenfor trygge rammer.

Vi håper dette også vil friste medlemmene også neste år.

Gruppa har hatt et godt treningsår med flere treningssamlinger noe som viktig både sportslig og sosialt.

Vi har hatt følgende samlinger:

EBELTOFT 14.–17. APRIL

Omtrent 30 ungdommer deltok på årets første samling i Ebeltoft Danmark. Vi syklet to økter om dagen på helt fine, men våte stier da været ikke spilte på vårt lag. Som vi tidligere har lært går stiene opp og ned hele tiden i Danmark, noe som raskt resulterer i melkesyre og stive muskler for uerfarne bein. Vi terpet mye på teknikk og fikk kjørt noen veldig gode intervalløkter.

DAGSSAMLING SVELVIK SØNDAG 12. JUNI

Som en forberedelse til årets NM Rundbane i Svelvik, reiste vi på dagsutflukt til løypene for få en gjennomkjøring. Vi fikk ypperlig guiding rundt i de flotte løypene og fikk en god gjennomkjøring før NM. Svelvik hadde flotte forhold, tørt og fint med flotte naturlige stier og noen bygde elementer.

HØSTSAMLING TRYSIL 14.-17. OKTOBER

Hele ungdomsgjengen var med på gruppas høstsamling i fantastisk omgivelser med flott høstvær til Trysil i siste del av høstferien. Vi bodde på 8-10-manns hytter veldig sentralt ved Radisson hotellet med kort vei til Trysil Bike Arena som var hovedmålet til de fleste.

Med lang biltur og en helg på hytte sammen med lagkamerater blir man enda bedre kjent med hverandre og det sosiale er derfor viktig. Opplegget var at alle “hyttene” skulle lage mat selv, det ble laget handlelister og selvhusholdsprinsippet ble lagt til grunn.

Trysil Bike Arena sviktet heller ikke denne gangen spente Frøyungdommer. Her var det som i fjor, det meste av utfordringer med svært raske singeltracks, kamelpukler, hopp, dropp og doserte svinger, bare enda bedre. Strava ble benyttet flittig og denne gangen og i løpet av dagene ble det flere nye com`er av glade Frøyere. Søndagen skulle være basert på heiskjøring med hovedvekt på nedkjøring i den nye Magic Moose, en dosert bygd løype fra toppen av ene stolheisen og ned. Men dette gikk ikke da det kom snø og det var kaldt, så banen var mer som en islagt bob-bane. Det ble en tur med knall og fall på samtlige og så tilbake til Bike Parken.

I løpet av dagene ble det lagt opp til sykling, to faste økter hver dag++. Vi fikk også tid til en kveldsamling med snakk rundt tanker for 2017 og satsing videre med en avsluttende quiz. Bowling og pizza ble det også den ene kvelden. På bussen på søndagen var det en sliten og meget fornøyd gjeng med mange nye opplevelser og inntrykk innabords som vendte tilbake til Oslo.

ungdom_2