Årsberetning Terreng senior 2016

Terreng senior er en gruppe for voksne som trener for sports- masters- og turklasser i terrengritt, eller bare trener.

Toppbilde: Dagfinn Bang-Johansen rykket fra gruppen rett før mål i Birkebeinerrittet.

Vi delte treningene i nybegynner, grus, terreng, og det var egne treninger for K masters. Vær og føreforhold gjennom sommeren var noe variable. Vi la vekt på å tilpasse oss belastning og bærekraft. Oppmøte var av ikke helt unaturlig årsaker også noe variabelt.

Godt oppmøte på grus

Grustreningen var også i år de treningene med best oppmøte. Dette er et tydelig ønske og noe å videreføre. Dugnadsånden og viljen til å ta ansvar for gode treninger har vært bra når man vel står på Haraløkka kl 18, som er et godt tegn for miljøet. Det har imidlertid ikke vært helt trivielt å få noen til å ta ansvar for treningene på forhånd. Her må vi tenke nytt.

Terreng senior og K masters led i noen tilfeller under delingen. Noen treninger hadde godt oppmøte, andre var tynnere. Et ønske om bedre og mer målrettede treninger kostet nok litt mer i stabilt miljø, for begge grupper, enn vi hadde ønsket. Enkelte ganger ble derfor treningene slått sammen.

Nybegynnertreningene har gått som tidligere, med stadige små forbedringer. Opplegget har blitt raffinert godt etter hvert, og det er en ganske utrolig rask fremgang.

Birkenopplegget var også i år en suksess. Nesten nytt av året var en fellestur til Hillerød MTB Marathon i september som sesongavslutning. Ti frøyere avsluttet sesongen med 105 svingete flytkilometer i skogen utenfor København. Beste prestasjon er nok Morten Winsnes’ 27. plass totalt, omtrent 300 meter foran Dagfinn Bang-Johansen.

Sportslige resultater
JonFNM
Jon Flydal på vei inn til gull i sin klasse i Masters rundbane

Jon Flydal vant NM rundbane i M35. Mariama Jammeh tok sølv i K50. Øyvin Wormnæs tok bronse. Frøys topprytter

Thomas Færgestad lå an til klar medalje, men havarerte.

I NM maraton tok Nina Malme Gulbrandsen og Øyvin Wormnæs hver sin bronsemedalje. Fjorårsmester Jon Flydal punkterte dessverre fra kampen om pallen.

Best i Masterscupen

Frøy ble også i 2016 beste klubb i Masterscupen terreng, med flere gode resultater: Øyvin Wormnæs tok sin tredje sammenlagtseier på rad, etter å ha vært jamnt sterk gjennom hele sesongen.

Nina Malme Gulbrandsen vant for andre året, i K45. Trude Elde tok andreplass i K35 og Mariama Jammeh i K50. Martine Stenbro ble nummer tre i K30.

I Grenserittet deltok 50 frøyere. Raskeste mann Jens Erik Bjørlin hårfint foran Sigmund Aas. Raskeste kvinne var Liv Janne Øvrebust, med 2. plass i K45 og 17. raskeste kvinne totalt. Gratulasjoner også til Miriam Sivertsen som tok 3. plass i K30.

I Birken deltok 63 fra Frøy. Raskest over fjellet var Jens Erik Bjørlin, denne gang hårfint foran Dagfinn Bang-Johansen. Raskeste kvinne var Wenche Madsen Eriksson. Vi hadde 16 deltagere i Ultrabirken, med Jon Flydal og Martine Stenbro som våre beste.

Kristel_Magdalena-trude
Krisel Linnea Mulelid, Magdalena Kwarta og Trude Elde jubler etter gode resultater i Frøys Kalas Cup på Skullerud i mai.