Årsberetning Landevei elite 2016

Etter avsluttet sesong i 2015 ble Frøy-Bianchi et endt kapittel for IF Frøy. I 2016 fikk vi samlet et damelag bestående av seks ryttere samt et herrelag bestående av to ryttere. Årets elitesatsning har i år bestått av Thea Degvold, Marie Ommundsen, Katrine Hofstad, Emma Kristine Skjerstad, Kirsti Kolseth, Trine Hansen, Karen Robinson Bugge, Odd Anders og Einar Goplen.

Toppbilde: God innsats av Frøy-jentene søndag. Fra venstre Kathrine Hofstad. Karen Marie Robinson Bugge, Thea Marie Jacobsen Degvold og Marie Ommundsen
Foto © Haakon Selje

Før vi går videre med beretningen om elitesatsningen for 2016 er det hyggelig å medele at flere av rytterne fra Frøy-Bianchi har fått kontrakt med andre kontinentallag. Jon Breivold syklet for Fixit, og Henrik Evensen syklet i år for SEG Racing Academy.

Nye rammer

2016 har vært et år hvor vi har lagt nye rammer for en videre satsning for ryttere som ønsker å sykle på et høyt nivå i Norge, dette være seg blant annet Norgescup og norgesmesterskap. Under etableringen av Frøy elite inngikk klubben et samarbeid med Sørensen sykkel. Sørensen har vært behjelpelige med rask service, gode priser samt ernæring. Sørensen har i år som tidligere år vært en viktig samarbeidsparter for elitesatsningen.

Emma_Feiring
Emma Skjerstad smiler fornøyd før et ritt på Feiring.

Frøy har også i år vært synlige i Norgescupfeltet og har flere plasseringer å vise til. Årets Norgescup-åpning var i Grenland der vi stilte med fire ryttere. Fellesstarten i Skien er en kupert løype med få flater partier. T

hea kom tidlig med i brudd og fikk en meget respektabel 9 plass etter å ha kjørt en hel runde alene med feltet jagende bak. Følgebilen fulgte Thea helt frem til mållinjen. Under tempoen dagen etter stilte Trine Hansen til start og viste sine tempokrefter. Trine kjørte inn til en meget sterk 5 plass kun få sekunder fra en pallplass.

Under NC i Størdal ble det først arrangert norgesmesterskap i rundbane der Emma debuterte i 3000 meter. NM debuten endte med sølv kun to sekunder bak gullvinner. Emma tok også en sterk 7 plass under fellesstarten i NC Stjørdal.

Mange til Bodø
Thea_liste
Thea i fint driv opp en av kneikene i gaterittet i Bodø sentrum
Foto © Jørn Michalsen

I 2016 ble NM arrangert i Bodø, ”kun en kort tur fra Oslo”. Frøy stilte nesten fullt lag og hadde leid inn et hus for ryttere og støtteapparatet. Frøys kvinner stod for gode resultater under NM-uka både under tempoen og gaterittet. Rytterne markerte både seg og klubben under NM.

Trine debuterte i elitesammenheng i NM i en alder av 50, og viste ingen respekt for de langt yngre konkurrentene i temporittet. Hun endte opp med en sterk 7 plass på tempoen. Emma Kristine Skjerstad ble nest beste Frøyer på tiende plass. Under gaterittet kjørte Thea Degvold meget sterkt og kjørte inn til en 11 plass, og med det ble hun beste U-23 rytter i gaterittet.

Thea på landslaget

I år som i fjor ble Ladies tour of Norway arrangert og landslaget stilte med lag. Frøy hadde 2 ryttere med i feltet Thea Degvold ble tatt ut på landslaget og Emma Kristine Skjerstad var en del av regionslaget Aurora Borealis. Under Ceresrittet stilte Frøy med et tempolag bestående av 3 ryttere Emma Kistine Skjerstad, Katrine Hofstad og Marie Ommundsen, jentene tok en 2 plass.

Som tidligere år har elitesatsningen vært avhengig av frivillig innsats. Uten slik hjelp før under og etter ritt ville ikke dette la seg gjennomføre. En stor takk til de som stiller opp og bidrar!