Tur til Mallorca 2017

Da midten av mars nærmet seg, var det på tide å pakke kofferten(e) med både klær og utsyr og evt sykkel, hvis man ikke skulle leie. Endelig var tiden inne og vi vendte nesene sørover.

Alle landet trygt og fint i Palma og all bagasje var på plass. Nesten alle fikk med seg all bagasje og øvrige eiendeler fra flyplassen til destinasjon Can Pastilla også – så vidt meg bekjent var det bare en stk veske i manko … Kjipt å miste lommebok, pass, lader og den nye Morgan Blue kremen med farge osv før ferien i det hele tatt begynner.

Det var Frøysyklister med ulike mål og ferdigheter som hadde innlosjert seg på Mallorca (eller Mallis om du vil). Men det var også mange syklister fra andre klubber der og alle som ville være med oss på tur, ble tatt i mot med åpne armer. Og for en gjeng! Alle ble tatt hensyn til og de sterkeste lå mer (eller alltid …) i front og dro. Og turene gikk både flatt og i bakker og noen hadde rolige sone 1 turer, mens andre hadde skikkelige treningsturer. Stemningen var på topp og solen skinte så og si dagen lang. 1 stk regnværsdag var vi så heldige å få – noen trente styrke og hadde balansetrening på ball (noe som virket veldig håpløst for de fleste …), andre dro til Palma og shoppet og så syklister sitte på kafeene med tomme blikk på det endeløse regnværet mens tankene lengselsfullt vandret til sol og tørre veier.

Dag 1 (19. mars)

Frokost kl 0800 sharp! Hotell Java har stor frokostbuffet med alt du kan ønske deg. Egg og bacon, pålegg, salater, brød, frukt og kaker. Og hvis du har lyst kan du jammen nyte et glass musserende eller to også.

Kl 1000: Den første turen ble vi guidet på fine og koselige veier til Ses Covetes via Llucmajor, Randa, Porreres og Campos. Etter en deilig lunsj i solen syklet vi rolig videre langs kysten hjem til hotellet igjen. En veldig fornøyd gjeng ankom hotellet på ettermiddagen etter nesten 11 mil og alle var vi enige om at det var en fin start på ferien på den grønne og frodige øya langt borte fra hverdagens stress og mas.

IMG_2891 1
Dag 2 (20. mars)

Frokost som vanlig kl 0800.

Turen denne dagen gikk til Petra – en sykkelby med bla en Raphabutikk som mange bare MÅ innom. Vi hadde heldigvis med oss kjentmenn også denne dagen og ble fint loset gjennom Llucmajor og opp til Cura og via Porreres til Petra. Flatt og fint terreng (bortsett fra bakken opp til Cura) og disse småveiene vi ble geleidet gjennom har steingjerder på begge sider, slik at vi ofte sykler i ly av vinden. I Petra ble det lunsj før turen hjemover gikk via Algaida. En tur på ca 11 mil.

Dag 3 (21. mars)

Frokost kl 0800.

Kl 1000 gikk turen oppover mot fjellene. Vi var på egenhånd denne dagen og skjønte fort at Palma ikke er superkul å sykle i når man ikke er helt sikker på veien … Når man først bommet på en vei, så er det ikke nødvendigvis bare å ta neste til høyre evt venste – det er MYE enveiskjørte gater og plutselig har du rotet deg bort. Men etter mye om og men, havnet vi ikke helt der vi skulle, men vi var iallfall på vei til Valldemossa. Turen opp gikk jo greit – noen var raske og måtte vente på toppen og andre tok det med ro på vei oppover. I samlet tropp igjen vendte vi syklene nedover og nedover og nedover og ankom Port de Valldemossa. Det var svært få folk der nede, men etter at vi hadde rigget oss til på en kafe, så raste det på med syklister. Du verden – vi gjorde stedet poppis! Etter nok en fin lunsj og ingen ferger i sikte, så var det bare å starte med serpentinene. Bakken var faktisk bedre oppover enn nedover!

Turen gikk videre litt opp og ned før vi passerte Esporles og fant igjen veien til Palma. Kom oss ned til havnen i Palma og tok like godt sykkelveien langs vannet hjem. Mulig vi gikk på en smell i Yoghurtisbutikken da vi kom fram … Men godt var det og fornøyde var vi. Ble vel ca 8 mil denne dagen.

Dag 4 (22. mars)

Ny dag – nye muligheter. Frokost kl 0800.

Denne dagen ble vi geleidet riktig gjennom Palma og fant denne militærbakken vi egentlig skulle syklet dagen før, men som vi ikke fant … Militærbakken var utrolig fin og jevn med 5-6 % stigning. Via Esporles kom vi til Banyalbufar og Estellence. Det ble vel et par lunsjer på enkelte ettersom noen ikke skjønte at det første stoppet bare var en kaffestopp, men pytt pytt. Vi fant iallfall ut at Pa amb oli er ganske mye mat når du allerede har spist croissant med ost og skinke for bare en time siden. Uansett – god mat og hyggelig selskap. Turen videre gikk langs fjellkanten og kysten – utrolig mye flott natur og morsomt å se hvordan de bygger nivåer i fjellskråningene for å kunne dyrke et eller annet. Hjemveien gikk til Andratx og Calviá før vi igjen tråkket oss gjennom Palma og hjem. Drøye 11 mil. Det gikk to forskjellige turer denne dagen – da det var noen som ville kjøre litt raskere.

IMG_2901 1
Dag 5 (23. mars)

Frokost kl 0800.

Planen var en lang tur via Llucmajor, Porreres, Felanitx og ned til Sant Jordi hvor vi spiste lunsj. Turen gikk så videre til Sa Sorda og hjem. En hjelmsveis resulterte i et veddemål mht antall likes på FB denne kvelden – blir ikke mer moro enn det man gjør det til sjøl! I underkant av 15 mil ble tilbakelagt på denne dagen.

Dag 6 (24. mars)

Regn! Natten var preget av mye vind og regn og dette endeløse været bare fortsatt og fortsatte. Vi var så gærne at vi utsatte frokosten til kl 0830 denne dagen!

Her ble det altså en meget individuell dag med alt fra jogging, styrke, balansetrening og massasje til shopping i Palma. En litt nitrist og lang dag, men humøret var det ikke noe å si noe på – alle var blide til middag.

Dag 7 (25. mars)

Frokost kl 0800 som vanlig og turstart kl 1000. Ettersom vi hadde hatt hviledag dagen før, så tenkte vi at Soller var en fin tur. Vi syklet opp gjennom Bunyola og opp i fjellene. Her møtte vi igjen serpentinene – både oppover og nedover. Det var ganske kjølig på vei nedover i skyggen, og veiene og svingene kunne være glatte etter gårsdagens regnvær, så det ble kjørt relativt pent. Og heldige som vi var fikk vi også litt haggel på veien. Men i Port de Soller traff vi på en tralle med brente mandler, brente hasselnøtter, brente bananer og andre godsaker og da var både kulde og regn glemt. Vi syklet vel videre med 4 kg brente nøtter og lignende på lomma alle sammen – det er bare Frøysyklister som kan finne på noe slikt.

Lunsj nede ved havnen med den gamle trikken kjørende forbi var veldig idyllisk.

IMG_2984 1

Da den litt spesielle lunsjen var fortært og en punktert slange skiftet, gikk turen videre over Deià, Valldemossa, Santa Maria del Cami, Portol og hjem. Nok en fantastisk tur på rundt 11 mil.

Dag 8 (26. mars)

Frokost kl 0800 – ferie, sa du?

En tur gikk i innlandet til Felanitx – en ganske så flat og rolig tur. Noen tok turen opp til klosteret, mens et par ble sittende i Felanitx og sole seg. En deilig 10 mils tur.

En annen gruppe syklet til Sinau og velodromen. Her var det nok et veddemål – kunne Thomas lappe Geir med 1 runde på 5 runder? Vinneren ble Thomas, med Geir på en sterk 2. plass.

Dag 9 (27. mars)

Frokost kl 0800.

Turen startet i overskyet vær, men det tok ikke lang tid før solen varmet. Turens mål i dag var Sa Calobra. Fantastisk naturopplevelse på utrolig flotte veier. Bakken er på ca 9 km og er et yndet turmål for både syklister og øvrige turister, så det kan bli køer oppover fjellsiden. Vi var heldige – det var relativt lite folk her denne dagen. Veien opp tok 30 minutter ++, avhengig av hvem som syklet. Dette er jo et Strava-segment, så her skulle det selvsagt måles! Noen våget ikke ta turen helt ned – vi skulle jo tross alt hjem igjen også, men til neste år – DA!

Dag 10 (28. mars)

En rolig tur til Petra – for alle faktisk! En nydelig tur og ca 11 mil.

Dag 11 (29. mars)

Her var det hjemreisedag for flere og noen hadde allerede dratt. Og nye kom til. Måtte bare få de siste milene, så det ble en fjolletur rundt Can Pastilla. Og da rommet var ryddet og koffertene pakket, så ble det jammen tid til en times ferie på en kafe nede ved strandpromenaden – helt herlig!

————

Jeg tror jeg på vegne av alle kan si at det var en meget vellykket tur. Mallorca viste seg fra sin beste side mht været, maten var deilig og selskapet kunne ikke vært bedre. En utrolig inkluderende gjeng som passer på og tar hensyn. Så her er det rom for alle – har du lyst på en sånn type tur, så ikke nøl med å henge deg på. Man reiser hjem med masse gode minner, utrolig mange fine timer på sykkelen og ikke minst mange mil på setet. Ses forhåpentligvis til neste år!