Tour Transalp 2016 – Bakke-bonanza i noen av Europas råeste fjell

Søndag 26. juni kl. 0900 stilte fire norske 2-mannslag på strek i Imst i Østerrike sammen med 500 andre lag i årets utgave av Tour Transalp. Ett av lagene var team “La beina snakke” fra Frøy med undertegnede. Foran oss ventet 7 dager med 897 km, 22 fjellpass og 19.446 høydemeter.

UG_Transalp2016_2_06

Dette var den 14. utgaven av rittet, som blir betegnet som et av de mer krevende landeveisritt for amatører i Europa. De syv etappene i årets utgave gikk på grensen mellom Østerrike og Italia med målgang ved Riva del Garda. Etappene var lagt gjennom noe av det råeste terrenget en landeveissyklist kan drømme om. Høydepunktet var etappene som gikk gjennom Dolomittene. Her var det endeløse serpentinsvinger gjennom storslåtte fjellområder og friske utforkjøringer gjennom tuneller og smale veier. Årets monsteretappe hadde vi på dag 6. Da ble fjellene Monte Grappa og Cima del Campo, med tilsammen 3248 høydemeter fordelt på 142 km, forsert i opp mot 30 graders varme.

UG_Transalp2016_5_11

Fellesstart med 1000 syklister i små landsbyer kan høres ut som et risiko-prosjekt, men startene gikk overraskende bra for seg. Feltet var delt inn i 4 puljer etter sammenlagt resultatene, med master foran hver pulje inn til første stigning. Feltet ble også fulgt av et stort antall motorsykler og følgebiler gjennom alle etappene, som sikret god flyt og sikker kjøring gjennom alle de små landsbyene vi dundret gjennom.

UG_Transalp2016_2_18

Resultatmessig var det “Team O&O” (Ola Bustad og Ole Kristian Sørland) som gjorde det skarpest av de norske lagene, med en sterk 5. plass i sin klasse (Master). Frøy sine representanter plasserte seg noe mer moderat på resultatlisten, etter at beina ikke snakket så godt etterhvert. Ett kne låste seg, og vi gikk etterhvert over fra “racing modus” til “survival modus”, og kjørte flere av etappene for halv maskin. Skuffelsen over å ikke kunne kjøre som planlagt på alle etappene ble imidlertid overskygget av gleden av å få gjennomføre et så fantastisk etapperitt.

Daglig rutine

Den daglige rutinen var omtrent som følger:

  • 0630: rise and shine, rett i sykkeltøyet, pakke ferdig bagen, og ‘day-packen’ (som leveres rett før start), avlevere bagen i resepsjonen på hotellet, frokost
  • 0730: tusle til startområdet (evt. kort transfer i de få byene hotellet lå litt utenfor), hente ut sykkel fra bike-parken
  • fram til start 0900: etterfylle luft, få i seg litt ytterligere næring og drikke, skifte til sykkelsko, registrere at det blir nok en dag med blå himmel og sol, med kort-kort antrekk
  • ila. etappen: angre på at man meldte seg på dette, innse at sone 2 er mer enn nok i bakker på over tusen høydemeter på dag 5, jage i grupper/små felt på flatene, suse gjennom landsbyer, etterfylle drikke og spise på to innlagte matstasjoner
  • målgang i 13-14 tiden: prise seg lykkelig for at man meldte seg på dette, ta for seg av mat og drikke, hente ut day-packen og skifte, levere sykkel på bike-parken, dusj og massasje, og finne hotellet (hvor bagen står klar)
  • resten av dagen: beina høyt, pasta (pastaparty hver dag kl 17 med premieutdeling etc.), pizza, litt vask, og på kveldingen: blande sportsdrikk til dagen etter, finne fram barer/gels, i køya i 22-23-tiden

… and then – all over again (i syv dager). Dvs. en hektisk, men herlig uforpliktende tilværelse, hvor det meste er lagt til rette for en stor sykkelopplevelse.

UG_Transalp2016_2_25
Erfaringer/tips
  • Greit å ordne påmelding og logistikk tidlig. Påmeldingen åpner på høsten. Man kan velge å ordne overnatting selv, eller en av arrangørens pakker. Man kan velge overnatting på ‘gymsal’ (trans-alp camp, rimeligst), eller en av to hotellpakker. Vi hadde den rimeligste hotell-pakken, og var fornøyd med det.
  • Ruten varierer fra år til år, men starter typisk ‘nord’ i alpene, og ender opp i Riva del Garda. Vi fløy til München, og kostet på oss bil m/sjåfør til starten i Imst/Østerrike, alternativt kan man ta tog (litt, men ikke mye, rimeligere). Transport av sykkelkoffert/bag fra start til mål bestilles via arrangøren. Retur fra Garda er enklest via Milano.
  • Man får utdelt (i startbyen) en egen stor bag som må benyttes underveis. Logisk nok iom. at vi her snakker om transport av 1000 bager fra by til by…
  • Arrangøren stiller med mekanisk service (ved start og mål), tilsvarende hadde Schwalbe dekk/slange service. Disse gir også support i løypa (fra bil), men vær selvhjulpen, feltet strekker seg over et meget langt område.
  • Det er svært mange bratte og lange nedkjøringer, og det kan være varmt, så tenk nøye gjennom valg av hjul/dekk. Lette lavprofil alu-hjul (eks Dura-Ace C24) er bankers og var valget for de fleste. Vær uansett nøye med vask/rens av bremsebane hver dag.
  • For de fleste mosjonister vil rittet totalt sett være vesentlig lenger og hardere enn man har erfaring med. Ikke undervurder antall timer aktivitet over 7 dager i strekk. Det hjelper ikke å kunne rushe opp til Tryvann på godt under 20 min på en godværsdag hvis man får kramper etter et par tusen høydemeter på dag 5. Prioriter timer i sadelen i forkant. Kjør også med utstyr og innstillinger du er sikker på fungerer, rittet er ikke egnet for utprøving av nye sko og sittestillinger. Still med en makker som i utgangspunktet er på ditt nivå, men vær forberedt på skader og formutvikling underveis som gir ubalanse, snakk gjennom dette på forhånd.

Tour Transalp er et eventyr av et ritt for alle som er glad i lange bakker, bratte nedkjøringer og ønsker være med på et profesjonelt arrangement i storslått natur. Dette er en sykkelopplevelse flere norske syklister burde få med seg!

UG_Transalp2016_3_15

Link til hjemmeside: http://tour-transalp.de/en/news/

Landeveishilsen fra

Pål Longva og Øyvind Husby

Bilder: Tour Transalp

Relatert innhold