Tøff kjøring i knallhardt etapperitt
Frøy-Bianchi avsluttet søndag det knallharde etapperittet Sibiu Cycling Tour i Romania. Mange sterke lag stilte til start, både pro-kontinentallag, kontinentallag og tidligere proffsyklister.
Foto © Haakon Selje
I løpet av fire dager var rytterne gjennom tre fellesstarter, en prolog og en tempoetappe.
Rittet ble innledet av en kort prolog i Sibiu sentrum, der store deler av løypen bestod av brostein og krappe hårnålsvinger. Eivind Eikeli kjørte sterkt under prologen og endte bare 13 sekunder bak vinneren, resten av gutta var like bak.
2000 meter over havet
Den første fellesstarten var 143, 6 kilometer med en avslutning som fint kunne passet inn i Tour de France-programmet. Løypen ble avsluttet med en stigning på 23 kilometer som endte mer enn 2000 meter over havet. Bakken er kalt Balea Lcac, som er også beskrevet som verdens beste vei å kjøre, ifølge Top Gear.
Det var norske Fredrik Willmann og tidligere proffsyklist Rebelin som skulle gjøre opp om seieren. Rebelin trakk det lengste strået og tok en knepen seier foran Willmann. Det så lenge ut som om Sigurd Nsset skulle bli Frøy-Bianchis bestemann, men like bak kom Elias Spikseth med lette fine tråkk og kjørte igjen Sigurd da det gjensto et par kilometer.
Aktionfullt
Den andre etappen var 183 kilometer, og den lengste i touren. Etappen bestod av to kategoriserte stigninger og en avslutning på toppen ved Paltinis på ca 1400 meters høyde. En knallhard etappe som skulle vise seg å bli like aktionfyllt for rytterne som for mannskapet i følgebilen. Godt uti løpet hører vi at en av våre ryttere har punktert. Etter byttet av hjul kjører vi Elias opp til feltet i det Carl Erik tvinges ned i et stygt hull i veien. Det smeller høyt fra venstre forhjul, og det skulle vise seg at det var følgebilen som denne gang trengte nytt fhjul. Etter en drøy time ble forhjulet sprøytet med ”guffe” og pumpet opp på ny før vi til slutt nådde igjen feltet.
Like før bakken hører vi på radioen på gebrokkent engelsk ”Frøy crash” .
Det kommer noen gloser ut av Carl Erik som raskt kjører opp til velten. To ryttere sitter i grøftekanten og en midt i veien med Frøy-Bianchidrakt. Det var Halvor Tandrevold som var den uheldige. Med oppskrapet legg og vond rygg setter han seg tilbake på sykkelen og fortsetter opp mot mål. Sterkt gjort!!
En 11 kilometer lang tempoetappe var det neste som sto på programmet, etterfulgt av 138 kilometer lang fellesstart. Ifølge rittplanen var tidslimiten på 10 prosent, noe som innebar at gutta måtte kjøre for fullt for ikke å ryke ut. For når fire av gutta på laget stiller uten temposykkel skal det gått gjøres å hevde seg i toppen på en paddeflat tempo.
Beste tid hadde Sigurd like etterfulgt av Elias og resten av gutta få sekunder bak og heldigvis godt innenfor tidslimiten.
Etter tempoen hadde Halvor store smerte i ryggen som forplantet seg nedover i det venstre beinet. Det ble besluttet at det beste for Halvor var å stå over den siste etappen.
Åttemannsbrudd
Det var dags for siste etappe under årets utgave av Sibiu Cycling tour. Slik fjorårets siste etappe endte var det et brudd som fikk gå helt inn. Dette var også målet for Frøy-Bianchi på den siste etappen. Den første timen i følgebilen er like spennende hver gang. Det er som oftest i løpet av den timen bruddet går og det leses opp nummrne på rytterne som er kommet seg av gårde over radionen. Carl Erik og undertegnede følger spent med i det vi hører av nr 36 sitter med i et åttemannsbrudd. Sigurd Nesset var vår mann i bruddet!
Synkront med smilet til Carl Erik økte luken bak til feltet og på det meste hadde bruddet en ledelse på fem minutter. Vi i følgebilen kom til slutt opp til bruddet og vi fikk følge utviklingen fra et nærmere hold. Når triptelleren bikket 100 kjørte kilometer var luken mellom feltet og bruddet bare to minutter. Rytterne i front begynte deretter å støte på hverandre. De tre antatt beste rytterne kom av gårde der Sigurd dessverre ikke befant seg. De tre gjenværende rytterne gjorde det de kunne for å kjøre igjen trioen i front uten hell. Det italienske laget Androni med flere sterke spurtere hadde bestemt seg for å kjøre igjen gruppe 1 og gruppe 2 i front.
Kjørt inn
Bare få kilometer før mål blir siste gruppe kjørt inn av feltet. De gjenværende Frøy-Bianchirytterne med noe saft igjen i beina var Tord, Elias og Eivind. Gutta manøvrerte seg sammen fram i feltet. Det var Tord det skulle kjøres for i spurten. Tord hadde hjulet til Elias frem inn mot mål, men i kampens hete mistet han Elias sitt hjul og Elias ble vår beste mann på 16. plass i et sterkt felt.
Relatert innhold