Nei til elsykkelforbud på sti
NOTS-leder Roy Ribe syklet Terrengsykkelrittet 2024 på elsykkel. Også NOTS sier et klart nei til forbud mot bruk av elsykkel på sti. Foto: Ingrid Helljesen
IF Frøy er sterk negativ til at motorferdsellovutvalget foreslår begrensinger for bruk av elsykkel i naturen utenom vei og turvei. Et slik forbud vil kunne få dramatiske negative virkninger for livskvalitet og folkehelse. Utvalget dokumenterer ikke noen negativ miljøeffekt ved bruk av elsykkel på sti.
Det er konklusjonen i klubbens høringsuttalelse til utredningen om mtorferdsel i utmark og vassdrag. I praksis vil innstramming gjøre bruk av elsykkel på sti ulovlig.
Motorferdsellovutvalget hadde som mandat å gjennom regelverket om motorferdsel i utmark og vassdrag og foreslå endringer i dette. Utredningen ble overlevert 21. mai.
I utredningen foreslår utvalget at den skal være et generelt forbud mot bruk av elsykkel utenfor vei og turvei i utmark, men at den enkelte kommuner kan gi dispensasjon.
IF Frøy mener det bør være motsatt – at det er lov å bruke elsykkel på sti, men at kommunen kan gi forbud ved spesielle, faktabaserte tilfeller.
IF Frøy mener høringsdokumentet ikke er faktabasert, men i stedet baserer seg på synsing. Her brukes et «førevar»-prinsipp av utvalgsmedlemmer som åpenbart har liten kunnskap om hva sykling i naturen er, og ikke minst hvilke positive effekter slik sykling har for samfunnet og enkeltmennesker.
Vi er imidlertid enig i utvalget med at dagens «dagens regel er enkel og brukervennlig, og skaper ikke tvil om hvor det er lovlig å ferdes med elsykkel og ikke.» Det er et paradoks at mye av faktagrunnlaget i dokumentet tilsier at bruk av elsykler utenom vei og turvei i utmark er problemfritt, men at utvalget likevel konkluderer med at det bør komme et forbud.
Utvalget skriver flere plasser at ny teknologi på motor og batteri betyr, eller kan bety økt slitasje på naturen. Som regel er det andre begrensninger som slå inn først. Når du sykler i terrenget blir en sliten i hele kroppen, som oftest før batteriet er tomt.
Vi finner heller intet faktagrunnlag når «Utvalget ser en risiko for at økt elsykkelbruk i utmark og økt rekkevidde på elsyklene kan føre til flere konflikter med natur- og friluftslivshensyn i fremtiden. Tvert imot henviser dokumentet til undersøkelser som peker på det motsatte.»
I dag har kommuner mulighet til å begrense bruk av elsykler. Utvalget ønsker å snu dette, slik at kommuner har mulighet til å gi unntak for forbudet utvalget ønsker å innføre. Dette er etter IF Frøys mening et meget dårlig forslag som vil begrense muligheten for naturopplevelser og gi skadelige virkninger på folkehelsen uten at det gir dokumenterbare fordeler for naturen. Vi trekker også frem de helsemessige gevinstene ved bruk av elsykkel.
Helt konkret kan elsykkel redusere risiko og hjerte- og karsykdommer, slik som høyt blodtrykk og hjerteinfarkt. Å sykle med elsykkel forbedrer den fysiske kapasiteten i stor grad, og dermed øker aktivitetsnivået, noe som igjen gir økt livskvalitet, mindre sykefravær og bedre helse. I tillegg kan elsykkel redusere avhengigheten av biltransport og dermed redusere utslipp av klimagasser.
Se IF Frøys høringsuttalelse her.
Se NOU 2024: 10 (Motorferdsellovutvalgets innstilling) her.