Årsberetning ungdomsgruppa landevei 2015

Ungdomsgruppen til Frøy på landevei fikk i 2015 én ny ungdomsrytter, men dessverre forsvant to av våre gode ryttere.

Toppbilde: Sebastian Kiese ble regionmester tempo for junior og Tobias Lystad sikret seg tredjeplassen.
Foto © Jørn Michalsen

Dermed hadde vi lett spredning på klassene, og totalt veldig få ryttere. Men til tross for at det er en liten gruppe, så er det meget god deltakelse på ritt. Oppmøtet på ukes-treningene var så høyt at dette tyder på meget motiverte ungdommer.

I 2015 fulgte vi Master-opplegget i stor grad, selv om vi hadde enkelte økter på egenhånd når Mastergruppen kjørte lagtempo-trening til sine lange ritt.

Siden IF Frøy har en relativt liten landeveisgruppe for ungdom, så ble det tidlig i 2015 startet en dialog med Follo SK om samarbeid. De har også noen ryttere, flest i klassen 15/16. Derfor ble det en løsning hvor vi samarbeidet med felles opplegg. Follo møtte opp hos oss på tirsdager ved Hvervenbukta og vi møtte opp ved Sykkelboden på torsdager.

Dermed var ungdomstreningene basert på comp/master-opplegget på tirsdager/torsdager og bakketrening lørdag. Søndag gjennomførte vi egne rolige langturer, stort sett i Follo området, ofte med Follo-ryttere.

Samarbeidet med Follo SK var meget ”løst”, og dessverre ble det ikke så mye felles treninger med Follo utover dette.

Våre aktive ryttere i 2015 var:

M13/14: Vegard Stokke
M15/16: Håkon Grude, Victor Gomez
M junior: Sebastian Kiese
Tobias Lystad

I tillegg deltok Allan Dahl Johansson, Lars Ottar Jorde og Håkon Jorde i enkelte tur-ritt og klubbmesterskap. – Med gode resultater, bl.a. dominerte Frøy i Styrkeprøven på distansen Eidsvoll-Oslo.

Ole Fredrik Aamodt og Phan Åge Haugaard var trenerressurser både på enkelte treninger, og også innetreningene gjennom vinteren 2015. De ga gode tilbakemeldinger på treningsopplegg og økter.

Hovedtrenere var i praksis Jan Bodin og Terje Hullstein på utetreningene, med god assistanse av alle som deltok på master-treninger – takk til alle!

Våre ryttere var i år svært aktive i rankingritt, Norgescup-ritt (Junior) og NM (Junior), samt deltagelse i U6 i Sverige.

Vegard kom til klubben i april 2015, og viste seg raskt å være en svært treningsvillig og sterk rytter.

Han hang godt med på treninger, og nærmest dominerte alle ritt han stilte opp i. Han vant bl.a. sammenlagt i Gauldal 3-dagers hvor det var sterk konkurranse.

Håkon Grude og Victor deltok i mange rankingritt, og Håkon deltok i endel ritt utenfor østlandsområdet, bl.a. gode plasseringer Ilsetra og Gauldal 3-dagers. Victor var dessverre preget av skade i håndledd tidlig på sesongen, men kom godt med utover sommeren.

Tobias hadde egentlig sin første skikkelige junior-sesong i 2015, og deltok i 4 Norgescup ritt og 2 NM distanser. I tillegg til mange rankingritt. God fremgang i 2015 og alltid strålende humør, som om han ikke er øverst på resultatlistene.

Sebastian hadde en god sesong, med topp 10-plassering i de fleste ritt han startet, og han vant sammenlagt i Tour de Hallingdal og ble nr 2 i Gauldal 3-dagers. Han vant flere temporitt, inkl klubbmesterskapet. De beste resultatene er nok likevel 13. plass i NM-fellestart og 10. plass i NorgesCup i Grenland, 3. plass i Roserittet sammenlagt og 6. plass totalt i NCF ranking i 2015.

De viktigste rittene for våre ryttere i 2015 var;

Gauldal 2-dagers