Årsberetning Tur landevei 2015

2015 har vært en fin sesong uten alvorlige skader. Gruppene oppfører seg ganske likt som gjør at det er enkelt å bevege seg mellom gruppene.

Toppbilde: Gruppe 4 på vei opp til Bratlikollen mot slutten av Lillehammer-Oslo
Foto © Geir Akselsen

Alle grupper trenger å trene på forbikjøring av andre grupper. Selve forbikjøringen finner sted på en rekke. Benytt fletting i forkant og etterkant for å finner tilbake til posisjonene. Kapteinene må styre om og når en gruppe skal passeres.

Gruppe 4 som skal være den roligste gruppen holder også såpass høy hastighet at det kanskje kan være lurt å vurdere om Frøy skal/bør innføre en ren turgruppe. Dette vil i så fall kreve koordinering.

Skal vi fortsette som i dag, må vi også være klar over at noen av deltakerne i Fadderordningen vil falle fra umiddelbart.

Gruppe 1
Frøybilen
Gruppe 1 mot slutten av lagkonkurransen under Lillehammer-Oslo.
Foto © Geir Akselsen

Gruppe 1 hadde ikke noen uttalte resultatmål i 2015. Vi hadde de siste to årene vært en del av Team Oslo og skulle bygge et klubblag. Til tider var oppslutningen litt dårlig, men vi stilte lag i Nordmakra rundt, Tyrifjorde rundt og Lillehammer-Oslo. Beste resultat var en oppløftende 3.plass i Tyrifjorden rundt.

I Lillehammer-Oslo, som var hovedmålet, stilte vi med kun 16 ryttere på start. Med tidlige punkteringer på to sentrale ryttere ble det derfor “tynt” i rulla mot slutten. Tror det ble 7. plass i dette rittet. Uansett var rittet positiv opplevelse for laget. Veldig godt samhold underveis og god stemning på banketten som var hos Dagfinn på kvelden samme dag. Vi ble der enige om å komme sterkere tilbake i 2016.

Viktor og Roger
kontaktpersoner gruppe 1

Gruppe 2

Gruppe 2 har deltatt i følgende ritt som lag: Enebakk Rundt, Nordmarka Rundt, Tyrifjorden Rundt og Styrkeprøven Lillehammer-Oslo. Fokus på treningen har vært rundt disse rittene fram til Styrkeprøven. Etter Styrkeprøven har gruppe 2 trent sammen Comp. Vi opplever fornøyde ryttere, med bortimot maks på resultat på styrkeprøven Lillehammer-Oslo. Oppløftende også at to ryttere fra gruppen var med og bidro sammen med gruppe 1 under Lillehammer-Oslo.

Mange på treningene gjennom hele sesongen. Også hyggelig at noen fra gruppe 3 har deltatt med godt resultat. Sesongen må kunne sies å ha vært vellykket.

Geir og Steinar,
kontaktpersoner gruppe 2

Gruppe 3

Tidlig i sesongen var det mange på treningene, for raskt å bli færre. Denne tendensen må tas til etterretning og forsøke å finne årsak til. Lillehammer-Oslo hadde bare 10 deltakere og det gikk dermed saktere enn ønsket. Det har ikke vært noen sterk kjerne i 2015, og dette har kanskje også medført situasjonen.

Det har også medgått forholdsvis mye tid på opplæring.

Klarere krav må kanskje settes for neste sesong for ikke å havne i samme situasjon igjen.

Øyvind, Håkon og Erik,
kontaktpersoner gruppe 3

Gruppe 4

Gruppe 4 har hatt godt oppmøte i hele sesongen. De var over 20 stk. som syklet E-R og nesten like mange for L-O. Gode tilbakemeldinger gjennom hele sesongen, nådd sine mål.

Gruppen får hele tiden tilskudd av nye medlemmer og gjør en utmerket jobb. Gruppe 4 er den som virkelig kjenner på fadderarbeidet i praksis.

Hans-Ivar og Gunnar,
kontaktpersoner gruppe 4