Vil du teste mulige Frøy-drakter?
Her kommer en oppdatering i prosessen med draktleverandør, og ønske om frivillige til testpanel.
Toppbilde: Design av drakter 2013
IF Frøys avtale med draktleverandør går ut i høst. Vi vurderer derfor denne leverandøren opp mot øvrige leverandører. Samtidig er det kommet ønske om flere modeller, blant annet ut fra kroppsbygging.
Styret har satt ned en gruppe som ser på dette. Den består av Øyvin Wormnæs, Chris Becker, Espen Hillman og Tor Magnus Kolflaath, med Øyvin som koordinator.
Hvis du vil være med å påvirke hvilke drakter du skal sykle i de neste årene, les under og meld deg til testpanelet!
Vi trenger spesielt noen flere i normalvekt-kategoriene – kategorien «underfôra» melder seg foreløpig til tjeneste med betydelig iver og interesse.
Men først litt bakgrunn.
Hvor står vi?
Vi har så langt kartlagt mest aktuelle leverandører, og snakket med andre klubber. Det er viktig at leverandøren har erfaring med store klubber. Det er stor forskjell på å levere til 30 og levere til 800.
Vi sitter igjen med fire aktuelle leverandører pr dags dato. Det er dagens leverandør og tre av de andre store på markedet.
Nå må vi teste de viktigste produktene.
Vi tenker foreløpig å ta inn bare en type bukse, nemlig high-end. Det vil avhenge av pris, men det er lite som avgjør komfort på samme måte som bukse. Enten er man herda, men da sykler man mange timer, eller så sykler man ikke så mye men er mindre herda.
Aktuell distribusjonsmodell
Vi har foreløpig landet på et hybridsystem for leveranser.
Klubben vil ha et visst lager av normalmodellene (som minst er bukse og trøye, for herre og dame) hos Sørensen for direktesalg. Da kan nye medlemmer eller noen som får et plutselig behov etter velt e.l. løpe til vår favorittleverandør, og kjøpe over disk.
Det blir nettsalg av utvidet utvalg (mulig utvalg er racefit-trøyer, jakker, langerma trøyer, tempodrakter, eventuelt baggyshorts o.l.), med en prøvekolleksjon hos Sørensen. Da kan man dra dit for å se på kvaliteter og prøve seg frem til riktig størrelse før man løper hjem og bestiller. Leveringstid varierer med leverandør og avtale, men den er betydelig og uegnet for impulskjøp.
Testpanel
Testpanelet må dekke
- Begge kjønn
- Landevei og terreng (kanskje ikke intuituivt, men det er blant annet forskjellig sittestillig, aktuelt eller uaktuelt med drikkesekk, og bukser kan hekte i setet når man flytter seg rundt omkring på en terrengsykkel, noen vet at det kan bli ganske smertefullt å hekte seg fast foran setet når man hadde tenkt seg bak setet ned en bratt kant…)
- Ulik kroppsbredde
Det bør ikke være alt for mange testere, da blir det kordineringskaos. Det er også en kostnad i tid for oss og kostnad i prøvekolleksjon for leverandørene.
Vi deler derfor i testing og prøving, og alle skal ikke teste alt:
- Damene tester alt spesifikt dametøy, både normalmodeller og utvidet utvalg (og prøver aktuelt unisex-tøy), damegruppa må derfor dekke både landevei og terreng, og ulik watt per kilo
- Ikke så veldig skrapa menn tester normalmodellene (trøye og bukse), og jakke (og prøver langermet trøye), både terreng og landevei dekkes
- Underfôra menn tester langermet- og racefit-trøye (og prøver jakke og bukse), både terreng og landevei dekkes. Mulig disse også bør prøve bukser.
Oppgaven er å rangere, og så må vi samle det hele til slutt. Hvis vi kan sjalte ut noen underveis, gjør vi helt klart det. Det blir bare lettere for alle parter.
Så: Meld deg til testpanelet!
Som sagt må vi velge testpanel, og trenger frivillige. Foreløpig er det litt tynn dekning av «ikke veldig skrapa» syklister, av begge kjønn, så de oppfordres spesielt til å melde seg!
Derfor: Er du interessert i å gjøre en testjobb, send en e-post med kontaktinfo (vi kommer til å trenge navn, telefon og e-postadresse) antyd hvilke kategorier du synes du tilhører (kjønn, gren, og hvor generøst du normalt fôres). Du melder deg på via lenken til høyre.
Videre prosess
Arbeidsgruppen vil levere en innstilling til styret, som tar endelig avgjørelse. Kvalitet og pris er selvsagt viktig når avgjørelsen skal tas, sammen med leveringskapasitet og leveringstid.