Tre fra Frøy på stibyggerkurs

NOTS inviterte denne helgen til ”Stibyggerkurs”. To instruktører fra IMBA (International Mountainbike Association) holdt teoretisk og praktisk kurs. Ny flytsti er bygget i Trulsen.

Toppbilde: NOTS serverte viltgryte til deltakerne på stibyggerkurset. Den smakte utmerket inne i Østmarka.
Foto © Vidar Handal

Litt_av_trasèen[2]

Litt_av_trasèen som stibyggerne utbedret i helgen.

Foto © Vidar Handal

NOTS (Norsk Organisasjon for Terrengsykling) har fått midler fra Sparebankstiftelsen for å jobbe fram bedre stier i Østmarka. Til dette arbeidet har de alliert seg med IF Frøy.

Som et ledd i dette arbeidet, ble det denne helgen avholdt et stibyggerkurs.

Rundt 20 personer fra NOTS deltok. Fra Frøy deltok Øyvin Wormnæs, Mads Pettersen (praktisk del søndag) og Vidar Handal.

Kurs verden rundt

Shane Wilson og Mark MacClure fra IMBA reiser verden rundt og kurser både kommersielle og ideelle krefter hvordan bygge gode og artige, men ikke minst, bærekraftige stier.

Lørdag mellom klokken 08 og 13 ble brukt til en teoretisk gjennomgang om hvordan bygge gode stier.

Forhold som ble gjennomgått var hvordan bygge gode og morsomme stier. Planlegging, fallforhold, vannavrenning, flyt, arbeidsteknikker mm ble gjennomgått i teorien.

Ny trasè

Så var det ut i skogen for den praktiske delen.  Deltakerne ”stakk ut” en ny trasè forbi det gjørmete partiet på slutten av Trulsrunden. Her var det viktig at stien skulle kunne ta unna vann, samt at den skulle være artig å kjøre. Vi planla derfor en trasè med variert kurvatur både i horisontal- og vertikalplanet. Shane og Mark viste først hvordan man gjør om urørt blåbærlyng til en god sti for gående og syklister.

Når de var ferdig med sine to meter, fikk kursdeltakerene ta fatt på resten av trasèen og vi fikk jobbet rundt en time før vi ga oss ved femtiden.

Omfattende arbeid

Klare og uthvilte møtte deltakerne i skogen søndag kl 09. Med hakker, spader, spett og river, heiv deltakerne seg  på resten av arbeidet. Trasèen som omlegges er ca hundre meter. Når man skal være skånsom  mot naturen for å sette minst mulig spor, samt lage en solid og robust sti som skal tåle vær og vind og hard belastning, gjelder det å gjøre grunnarbeidet grundig. Organisk materiale fjernes til man er nede på gode stedlige masser. Røtter og steiner fjernes. Store røtter beholdes, og man kan da bygge seg over disse enten ved bruk av stein og kjøreflate av jord, eller kun ved bruk av stein, slik at du får en steinsatt kjøreflate.

De største steinene veide opp mot ett tonn, så det var tidkrevende arbeid. Med fem spett og god innsats fikk vi plassert disse steinene så de blir fine elementer på stien. Et lite parti på starten og slutten av vår trasè rakk vi ikke å bli ferdige med før vi rundet av kurset søndag kl 17 med utdeling av kursbevis. Men det vi rakk å ferdigstille er blitt til en artig og variert sti som ga mange glis fra de som prøvde seg på tampen av dagen. Gamleløypa med gjørme og røtter vil nok ikke bli mye brukt lenger.

Bedre forhold

Det skal bli spennende å se hvordan turfolket reagerer på den nye stien. Arbeidet er utført i dialog med Oslo kommune, så alle tillatelser er på plass. Vi har nå vist i praksis at vi også gjør tiltak for å bedre forholdene og unngå å kjøre i våte og utsatte områder.

Det er fortsatt mange fine dager på sykkel igjen før vinteren kommer, så mulighetene er mange for å prøve den nye stien.

Planlegger interne Frøy-kurs

Tanken videre er å kjøre intern kursing i Frøy for å kunne jobbe videre med andre løyper. Planen er å lage en ny og bærekraftig løype ved Skullerud som skal tåle daglig trening og større konkurranser, uavhengig av værforhold.

En artikkel om kurset og sykling på stinettet i Østmarka vil etterhvert komme i Terrengsykkel.

Shane_og_Mark_viser_(3)[1]

Shane Wilson og Mark MacClure viser stibygging i praksis.

Foto © Vidar Handal