Sande-lig ble det NM-magi for IF Frøy
Sondre Rokke kom jublende under målportalen to ganger under NM. Foto: Ingrid B. Helljesen
Med to gull i NM elite til Sondre Rokke og to sølv i kvinner elite til Oda LaForce, ble det et topp sportslig NM i terreng i Sande for IF Frøy.

Årets norske mesterskap i terrengsykkel i Sande ved Lersbrygge idrettsanlegg ble også på andre måter akkurat den sommerhelgen vi håper på. Sol fra blå himmel, varmegrader, støvete løyper og et yrende sykkelliv gjorde dette til et første sommereventyr for mange.
Rundt løypene var det liv fra morgen til sen ettermiddag, og arrangøren hadde gjort en flott jobb med å samle klubbene i en felles teltleir som ble et naturlig samlingspunkt gjennom hele helgen.
Som vanlig stilte IF Frøy sterkt, både sportslig og sosialt. Hele 32 ryttere stilte til start, fra ivrige 8-9 åringer til erfarne masterryttere. Frøy-leiren var naturligvis på plass lenge før første startskudd, takket være Thomas Götzog familien som igjen sørget for transport og montering av det etter hvert legendariske IF Frøy-teltet.
Lørdag sto XCO på programmet, og heldigvis hadde Frøy tatt med seg både formen og vinnerviljen til Sande. Helgens største jubel kom da Sondre Rokke kjørte inn til en imponerende seier i den prestisjetunge senioreliteklassen. Et taktisk klokt og knallsterkt ritt ga Frøy en fersk Norgesmester i den tøffeste klassen av dem alle.
Det ble også NM-trøye til Geir Kjær i master 65–69 år. Thomas Færgestad og Oda Laforce sikret begge sterke sølvmedaljer i henholdsvis master 55-59 år og kvinner elite.

i 12-årsklassen.
Særlig gledelig var det å se utviklingen til Frøys sterke ungdomsgruppe. I gutter 14 stilte klubben med hele fem ryttere i en av helgens største klasser, og Birk ledet an med en imponerende 5. plass. Gutta løfter seg fra ritt til ritt, og lagånden er minst like sterk som farten. I gutter 15 år leverte både Halvor Longva og Ulf Håkon Jordin solide prestasjoner med 7. og 11. plass i det som kanskje var mesterskapets tøffeste breddeklasse. Mirella sørget samtidig for flott Frøy-representasjon i jenter 15 år.
Overgangen fra junior til senior er brutal i sykkelsporten, og Emil August Longva fikk kjenne på nivået i sitt første senior-NM. Likevel syklet han inn til en sterk 10. plass og tok med seg fem verdifulle UCI-poeng hjem fra Sande, noe det står stor respekt av.
En som definitivt ikke fikk dagen han hadde sett for seg lørdag, var Jonas Nermoen. Klar for å hente hjem nok en NM-trøye klarte han i overkant ivrig i forberedelsene å ødelegge demperne bare minutter før start. Dermed ble det sidelinjen i stedet for startstreken. Sjelden har man sett en voksen mann være nærmere gråten over et stykke sykkelmekanikk. Og ja, det var faktisk litt trist. Heldigvis gir terrengsykkel alltid mulighet for revansj.
I søndagens XCC stilte Jonas med reparert sykkel, ny motivasjon og et tydelig mål. Resultatet ble seier og tittelen som Norges raskeste masterrytter. Sondre Rokke fortsatte samtidig gullhelgen med nok en NM-tittel etter et nytt taktisk mesterverk i seniorklassen. Emil August Longva fulgte opp med enda en topp 10-plassering, mens Oda Laforce, Thomas Færgestad og Pål Gulliksen alle kunne juble for nye NM-sølv i sine klasser.

Juniorguttene avsluttet et strålende mesterskap med XCC, der Nicolai Mosvold lenge var med i kampen om NM-pallen. Mot slutten ble det litt for tungt, men en sterk 6. plass, og med bare drøye halvminuttet bak vinneren Anton Schultz Feldt fra Follo SK, viser at nivået er høyt også her på våre juniorer.
Et Norgesmesterskap vinnes imidlertid aldri alene. Selv om sykdom satte en stopper for medaljehåpet til Martin Farstadvoll, stilte han opp som støttespiller og heiagjeng hele helgen. Den typen lagånd betyr mye. Som alltid leverte også serviceteamet med Jørn Rokke, Ketil Laforce, Knut Lutnes og Pål Longva en formidabel innsats. Det samme gjorde trenerne Ole Einar Småkåsine og Vegard Berge, sammen med resten av det uoffisielle, men svært viktige støtteapparatet bestående av heiagjenger, foreldre, og humørspredere.
Takk til arrangøren i Sande for et flott Norgesmesterskap og takk til alle som bidro til en minnerik helg for Frøy-familien. Nå retter vi blikket mot Norgescup og UCI-ritt på Skullerud på Skullerud 6. og 7. juli.
I terrengsykkel er revansje aldri mer enn én start unna.
Se resultatene fra lørdagens XCO her.
Se resultatene fra søndagens XCC her.
